Julsången Tomten och Haren ur den svenska migrationspolitikens sångvinkel

Posted on December 6, 2011

1


För oss alla som inte drar oss för att gilla medmänniskor oavsett var de kommer ifrån, så har de senaste åren varit tuffa. Vi har sett medmänniskor bliva avlägsnade från vårt kära fosterland av den allt mer hårdnande migrationspolitiken. Därför fick jag en liten uppenbarelse när jag hörde julsången Tomten och Haren (Tack Freja Bundy) härförleden. Jag satte mig och knopade ihop en text med grunden i den låten. Texten är tänkt att följa orginalets, vad gäller när det är vem som gör vad, Tomten eller Haren.
Ni får jättegärna sprida denna så mycket som möjligt och ni som är musiker eller känner musiker får gärna tonsätta den🙂 Det behöver nog finslippas på vissa ställen för att passa in melodi mässigt, eller behövs nya ord.

Alternativ version av Tomten och Haren
Tomten spelas av Svensk migrationspolitik (MV) och Haren spelas av asylsökande

Vers 1
I ett land vid Europas slut
Liten medmänniska tittar ut
Asylsökande springer fram så fort
Knackar på MV’s port
(asylsökande) Hjälp ack hjälp ack hjälp du mej
(asylsökande) Annars skjuter regimen mej
(MV) Kom, ja kom i landet in
(MV) Räck mej handen din

Vers 2
Landet lagom öppnar upp
MV kollar ej under lupp
Nya tillskott hos mor Svea
Här kan du tryggt leva
(asylsökande) Lyss ack lyss ack lyss du på mej
(asylsökande) Ger du mig trygghet så sej
(MV) Sätt dig, sätt dig här hos mej
(MV) Vi förleder aldrig dej

Slutet
Nu vi dock vaknat har
MV ett stenhjärta bar
Asylsökande sprang förgäves
Ingen har vad som kräves
(asylsökande) Sänd ej sänd ej mig till dödsrike
(asylsökande) Låt mej få bli din jämlike
(MV) Fall må, fall må vara synnerligen ömma
(MV) Om en framtid här du endast kan drömma